Vad sysslar ja me egentligen????.....

Hej
Tiden går fort så har man gått ett tag i skolan.....

Ja jag läser nu på Skriv och TSS-tolkutbildningen. Vad är nu detta funderar ni?

Ja, i framtiden kommer jag att vara en länk mellan exempelvis en person som blivit gravt hörselskadad/döv i vuxen ålder och olika personer som den personen möter i vardagslivet....
De som blir döv i vuxen ålder har fullgod svenska men saknar hörsel för att höra normalt tal. Därför  anlitas tolk.
Eftersom den (vuxen)döva personen har svenska som första språk så vill den även ha tolkat till svenska språket (jmf teckenspråkstolk tolkar till teckenspråk)

Det finns två tolkmetoder som denna målgrupp använder
(TSS)   Tecknad svenska där tecknen följer svenskan 
Textbaserat, skivs löpande så användaren kan läsa informationen på en skärm.

Vi sitter nu därför på utbildningen och lär oss ur ett Veyboarden fungerar....
  
Vårat vapen vi kommer att använda som Skrivtolk

VEYBOARD ("Vårat vapen vi kommer att använda som Skrivtolk")

Ja, här har vi en Veyboard, min kompis under några år framåt....
Denna skall jag trillskas med dagarna i ända för att begripa mig på hur det hela fungerar.
Det är inte SÅÅÅ lätt, ganska klurigt faktiskt..... till skillnad från ett vanligt tangentbord gör man här nedslag för varje stavelse... ex EN-FLU-GAS-LIV (se det blir 4 nedslag istället för 11)
 Men om några år hoppas jag att träningen ska visas sig i färdighet, för meningen är att det skall gå tre gånger så fort på detta tangentbord i jämförelse med det vanliga, som även det används i vissa skriv-tolksamanhang

Hoppas ni har fått en lite klarhet om vad man sysslar med.......

KRAM /

Kommentarer
Postat av: magdalena

Bra förklarat syster!

2006-10-29 @ 15:17:59
Postat av: ulli

hej tjejen. kul o läsa på din blogg. hittade den på maggies sida. såg du lagt till mig som länk så jag får väl göra det samma =) kram på dig

2006-10-30 @ 12:08:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback