Diskret???

                                   


För er som inte vet vad jag sysslar med (kan även läsas i början av bloggen)
Jo det är så att jag håller på att lära mig skriva kvickt på "Veyboard".Eftersom den används för att simultantolka ett samtal till hörselskadade som har svenska som första språk.  Veyboard är ett tangentbord där man skriver orden i stavelser (ett nedslag är en stavelse). 
För att klara en simultantolkning krävs att man har en hastighet på ca 400 nedslag i min.
Så mycket träning krävs.

 Vi har ju den där gröna leksaks liknande apparaten. jag gissar at den fått de färgvalet eftersom det är en Nederlänsk apparat, detta är deras nationalfärger som de satt på den. Inte så bra tycker väl jag...
Här i Sverige har jag hört att vi inte är så nöjda med färgvalet, önskemål har kommit om inte man kan få en Veyboard i mer neutrala färger. Resultatet ser vi här uppe til höger. Inte illa att Nederländerna gjort en "Svensk" variant av deras produkt.
Det har uppskattats av tolkarna också, eftesom många tror man kommer med en leksak när man plockar fram en konstig manick, som de flesta aldig skådat. Att den har en skrikande grön-orange färg gör inte saken bättre. Man blir ju inte så diskret precis, vilket man vill vara som tolk ibland.

Läs gärna mer om ett spännande yrke och vår unika teknik!! 

Veyboard (ja detta var ju inte heller sv)
Veyboard (utländska)
Yrket Skriv- och TSS-tolk (En tolk berättar, svenska)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hejhej! Ville bara höra hur ni tycker att d känns på utbildningen me veyboarden? Flinka fingrar? :) Ni slutar ju alldels snart me TSS:en oxå. Spännande! E bara lite nyfiken,jobbar själv som vuxendövtolk sen nårra år tillbaka. Kämpa på,tolkyrket e superkul!

2008-11-04 @ 23:07:50
Postat av: Karolina

Hejhej Jenny....

Jo jag trivs bra på utbildningen.

Tycker de ska bli kul att komma ut i arbete som fullfjädrad tolk. Ja visst gäller de ha flinka fingrar för att hinna med, träning, träning, träning... Men allt går ju upp och ner, så visst har man sina svackor... Känner även att man påverkats av alla diskussioner kring tolkutbildningens vara eller icke vara. Vilket påverkat en del.

Men de e inte långt kvar och jag ser ett ljus!!!

2008-11-13 @ 23:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback