Efterlängtat....

Inte att "Systra mi" drog hem utan att det återigen va dags för segling..... Efterlängtat åkte vi och seglade med farbror....

Eftersom vi hade sån tur med vädret under veckan jag hade besök av "Systra mi", så var de nästan på tiden med lite väderomslag... ja de stämde mycket väl... 
Sjörapporten kom dagen innan visade det skulle blåsa mycket och vara den vind vi absolut inte ville ha (motvind)
Så med välpackad klädväska, drog vi ner till Ö-vik för att segla upp till Nordmaling.

Vi blev förvarnade av farbror kapten om att det kanske inte blir så rofylld resa... så vi inte skulle bli skraj... Nere vid bryggan hissade vi segel direkt och gled ut genom Ö-vik:s skärgård med seglet i topp.. Men även där blåset det till lite vindbyar....

Men de kommer mera....

När vi lämnat inloppet till Örnsköldsvik så blåste de på riktigt bra... Försökte mig på att ta lite bilder, men skyndade mig undan med kameran för att undvika vattenstänk... Då de var rätt burkigt...
Värst var de när vi rundade Skagsudde då hade jag inte tid att fota då försökte jag bara hålla i mig....




Senare på väderobservationerna för Skagsudde (huset som syns längst ut på udden till höger om vinkraften) såg jag att på väderobservationerna var nordlig vind samt 11m/s dvs KULING!!! Synd vi hade motvind bara...

Sååå bekvämt var de inte, vi parkerade båten i en gästhamn och seglingen fick fortsätta senare, tyvärr utan mig men hoppas på fler tillfällen. 

KULING (från wikipedia)
Kuling eller sjötermen kultje är en beteckning på
vind med styrka mellan 10,8 och 20,7 meter i sekunden, 6-8 beaufort - det vill säga mellan frisk bris (5 beaufort) och halv storm (9 beaufort). Termen graderas i frisk kuling, styv kuling och hård kuling. Frisk kuling kan också benämnas hård bris.


 


Kommentarer
Postat av: jimmy

Kul få segla...äventyrrrr

2009-07-14 @ 01:24:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback